Visa ett inlägg
Oläst 2008-08-08, 01:07 #43
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Domänregistret står inte över varumärkes eller firmaregistret hos bolagsverket. Bolagsverkets legitimitet är ALLTID högre.
NOT true!

ATF:
http://www.iis.se/docs/beslut_wasa.pdf
.
.
.

Vill du ha fler exempel?

Varumärken och domännamn är INTE samma sak!
Förvisso håller jag med dig i sak att varumärken och domäner inte är samma sak.

Men jag hävdar fortfarande att registrerade varumärken och registrerade firmor hos bolagsverket har högre rättslig status än domännamn som registrerats under "allmänna villkoren vid registrering av domännamn" under toppdomänen "se".

Betänk att ATF är ett AVTALSMÄSSIGT förfarande för de som vill lösa tvister under se-domänen använder sig av, till en "rimlig" kostnad (ca 10 000 SEK).

Vid en normal domstolstvist enligt varumärkeslagen alternativt de lagar som är tillämpliga på ensamrätt för bolags firmor, skulle knappast de som reggar domännamn med registrerade varumärken eller registrerade aktiebolagsnamn, sannolikt ha samma framgång som enligt ATF förfarandet. Kostnaden skulle vid en domstolstvist dessutom bli astronomiskt mycket högre.

Om så vore fallet, vad sjutton ska vi då ha varumärkesskyddet till för? Då saknar det ju nära nog helt tillämpning enligt svensk jurisdiktion.

Visst det skulle säkerligen fungera om man använde domänregistreringen som "master" för ensamrätt i namnfrågor men så är inte lagstiftningen utformad idag, utan idag är det i första hand varumärkeslagen som gäller.

Sen är det givetvis svårare för någon att hävda rätten till ett varumärke där det finns många andra aktörer/företag/organisationer som har detta begrepp inlemmat i sin firma.

PS. Som kuriosa kan jag nämna att jag personligen jobbade på WASA Försäkring under åren 1991-1996 och då var WASA Försäkring innehavare av just domänen wasa.se, som det nu har fajtats om från Wasabröds sida.

Jag kan även nämna att jag startade min första enskilda firma år 1982 som jag sedermera bytte län och namn på 1992 till Reflex ADB-Konsult. Under 2002 tror jag det var så fick jag ett äckligt brev från Albihns patent- och Juristbyrå (elelr vad de heter) där jag fick veta att Telia hadestämt mig för att de ville lägga beslag på firman, rättare en del av firman nämligen begreppet "REFLEX", Telia hade under 1993 lämnat in en ansökan om varumrke inom IT och Telecomsektorn för varumärken. Nu var det så att jag hade reggat min firma FÖRE Telia, men Telia hotade att stämma skiten ur mig om de inte utan kostnad fick ta över firman.

Jag framhärdade att firman var min och den var inte till salu. Då trappade Telia/Albihns upp konflikten och hotade med skadestånd och domstol, för att jag "skadade deras verksamhet".

Med hjälp av min advokat så fick jag med "kniven på strupen" ut en spottstyver (tror det var 8000 där advokaten skulle ha hälften) för att de via ett avtal skulle få rätten att använda firman för sina syften, min personliga åsikt är därefter att både Telia och Albihns är kriminella maffiosos som kör med otillbörlig utpressning i affärssammanhang.

Någon månad efter denna uppgörelse så släppte Telia sin "Reflex"-produkt, jag hann se en annons sen försvann den illa kvickt från marknaden.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat