Citat:
Ursprungligen postat av klein
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
Fast egentligen inte eftersom du hamnar i registren etc. Skall man vara crime smart så gör man det innan man fyllt 15. Då är man i princip osårbar om inte sociala myndigheterna lägger vantarna på dig...
|
Att hamna i belastningsregistret är inte så jävla farligt. Registret är slutet, och endast du och en del myndigheter kan utdrag från det. Det är värre att få en betalningsanmärkning.
Du kan inte söka en del säkerhetsklassade arbeten och du slipper garantera få göra lumpen.
Bästa vore om belastningsregistret vore öppet. Vill man kolla om någon är straffad idag får man ringa runt till olika domstolarna och kolla efter domar.
|
Du förlorar möjligheten att genomföra militär tjänstgöring, få nyttiga erfarenheter och knyta ovärderliga kontakter, menar du
Sen är det idag faktiskt inte så enkelt att bara för att det inte är ett öppet register så blir det enklare för det. Har vid ett flertal av mina tjänster de senaste åren blivit ombedd att beställa ett utdrag ur belastningsregistret och ge till arbetsgivaren innan anställning kan bli aktuell. Nu senast för två månader sedan när jag fick ett tillfälligt projekt på det fransk/norska oljebolaget Total här i Stavanger, Norge.
Är allt fler arbetsgivare som begär att få ett utdrag, visst de kan inte tvinga dig - och vägrar du att fixa ett så får de inte reda på vad du eventuellt gjort - men du kan noga räkna med att dem väljer någon annan då istället... Utan att vara allt för dömande så finns väl risken att jag själv som arbetsgivare hade gjort likadant (visserligen med viss förståelse för om något skett när någon är t.ex. 16 år och den sökande nu är t.ex. 25 - men vet inte ens om det finns kvar då!?)