Visa ett inlägg
Oläst 2008-08-07, 22:50 #50
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar

Reg.datum: Jan 2004
Folk som nämner "semantisk html" och "div" i samma mening inser knappast tankevurpan.

Folk som tycker "css" är motsatsen till "tabeller" har också en läxa att läsa på.

Html (eller snarare xhtml) och css ska ses som två lager: en databärare och ett presentationslager. Att jämföra dessa är som att jämföra äpplen och päron. Och för de som är för semantiskt korrekt html och ser på detta som en religion vet att dom samtidigt måste vara otrogna varje gång de designar en sida då de använder exempelvis div'ar ENDAST i layoutsyfte, dvs de styr layouten från html-koden. Detta är ju den begränsning vi alla får leva med då CSS i dagsläget inte klarar av att helt axla ansvaret att sköta all layout. En sann databärare är ju XML, men det är inte det lättaste att få till snyggt på en klient...

Tills den dagen kommer så får vi stå ut med en soppa av nästlade div'ar blandat med semantisk korrekt html. För mig skulle dessa div'ar lika gärna kunna vara en tabell, det är liksom lika fel, men jag håller mig till containrar av modellen div då jag tror på framtiden...
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat