Visa ett inlägg
Oläst 2004-09-19, 00:17 #3
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 711
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 711
Citat:
Vi driver en resebyrå med försäljning av resor och biljetter via Internet. Under sommaren har det inkommit en hel del bokningar där det till exempel står felaktiga/falska uppgifter. Hur bör man behandla detta? skall man göra polisanmälan och skicka IP:t till isp´s eller vad gäller?
Du tar väl personnummer på den som beställer och då är det ganska enkelt att kolla om folkbokföringsadressen stämmer med den som beställt. Har byggt in det automatiskt för dom beställer mot faktura på Lastbryggan.

Citat:
Och samma, vad gäller om kunden efter en resa ringer och säger att han aldrig beställt något. Vi har tyvärr inte möjlighet att kolla upp till 100 % säkerhet om personen ifråga använt sina biljetter eller inte? Vad göra? Det är väl ord mot ord då?
Då har du ju folkbokföringen/personnumret som underlag för en polisanmälan.

Citat:
Kan man få fram vart ifrån en bokning blivit gjord etc via IP:t, kostnad?
Mycket svårt som företag, har försökt några gånger men det måste nästan alltid bli polisiärt för att man skall få reda på nåt.

Citat:
Och slutligen är det värt att lägga ner jobbet för en bokning som kanske är värd max 1000 kr?
Jobbet med kontrollen på kunderna är minimalt och även ganska billigt så det tycker jag absolut att det är värt.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat