Citat:
Originally posted by ChristianKarlsson.se@Aug 6 2008, 20:21
Givetvis använder du CSS med tabellerna, men float är ett helsike och andra problem gör att jag tycker det funkar bäst att göra den första, grundlägande strukturen med tabeller. Ser inget större problem med det hela. Det sägs att man inte skall använda tabeller pga att det blir segare, men strukturen rör sig ju bara om några få rader så jag tror inte att det påverkar något nämnvärt.
|
Att inte använda tabeller för att det blir segare ser jag inte som något problem. Dagens renderingsmotorer i kombination med snabba datorer gör att klienterna knappast kan ha några märkbara prestandaproblem såvida det inte gäller gigantiska tabeller.
Det det handlar om i dagens läge är snarare att skriva semantiskt korrekt kod för att förenkla och förbättra för sökmotorer och andra verktyg, samt separera de olika lagrena som gör en hemsida. Tabeller bör användas till tabulerande data och andra element till vad dom nu är tänkta att användas till.
Visst kan man tycka att det är bekvämare att göra en struktur med tabeller från första början, men om man ändå kommer att göra om den till "divvar" (huga) kan man ju ändå göra det från början?
Float är inte ett helsike om man lär sig boxmodellen och visual formatting model ordentligt, då är det snarare ett nöje att arbeta med så kraftfulla verktyg