|
Har WN som tidsfördriv
|
|
Reg.datum: Apr 2008
|
|
Har WN som tidsfördriv
Reg.datum: Apr 2008
|
Jag kom på att jag hade ett innestående svar här.
Ja vart drar jag gränsen. Å ena sidan tycker jag redan vi har passerat gränsen, för längesen, men man kan ju inte säga "stoppa utvecklingen", som jag sagt, utvecklingen av metoder för att bekämpa brott måste ju gå hand i hand med utvecklingen av möjligheter att begå domsamma. Att många reagerar på FRA lagen har ju mindre med lagen som så att göra än medieklimatet, jag är övertygad om att dom flesta har dålig koll på vad lagen verkligen innebär.
Det är ju inte insamlandet av uppgifterna i sig som är integritetskränkande, det är ju i så fall hur man använder dessa. Som sagt, fartkamerorna är ett annat exempel (är det någon som tvivlar på ATT dom kommer utnyttjas på det sättet vi pratat om ?), positionering utifrån hur var vi använder våra mobiler, jag hörde på radion idag (och det har ju varit uppe förut) om dom nya elektroniska betalsätten som används på kollektivtrafiken, som ju är personliga (man registrerar dom för att få tillbaka dom om man tappar dom) sen registreras uppgifter om hur/när man åkt, och ingången på den första sändningen jag hörde (jag vet inte om det stämmer) var att polisen mycket väl kunde ha tillgång till dom uppgifterna)
Vad jag förstått så finns det människor här (WN) som bor i Asien som säkert har bättre koll på det än jag, men vad jag har förstått av hur Japan fungerar så är det ju ett samhälle som övervakar sina medborgare mer än dom flesta andra, men där också den personliga integriteten är en av grundpelarna i det japanska samhället.
Jag har egentligen ganska litet förtroende för "människorna", men också en ganska pragmatisk inställning, jag är t.ex. inte speciellt orolig för att SD eller ND hamnar i riksdagen, är "vi" så j-vla korkade att "vi" röstar in dom där får "vi" ju skylla oss jälva...och där ligger det väl någonstans, ska man bedöma alla samhällssystem utifrån möjlighet för staten att missbruka dom så dör man ju av en stroke inom 24 timmar, någonstans får man ju ha en viss tilltro till det demokratiska systemet...
Eller hur menar Ni att man ska lösa det ? Vad är alternativet, vi monterar ned Polisen (dom kan ju också missbrukas, och inte övervakas) vi monterar ner försvaret...samma sak...vi monterar ner...allt...och inför anarki...alla funktioner/system där en part är starkare än den andra, kan missbrukas, är den svagare parten tillräckligt svag (eller tvärtom) så finns heller ingen möjlighet att övervaka....men är det inte av den anledningen vi har infört demokrati som samhällssytem i majoriteten av världens länder...
|