Hej, jag och en vän till mig har köpt en dreamhost som webbhotell för våran hemsida som vi tänkt släppa imorgon. Vi har byggt hela hemsidan i php med templatemotorn smarty, och vi använder utf-8 som teckenkodning för allt på hemsidan.
Hemsidan finns på:
http://konventare.se/
Vi har ett problem med Dreamhost, vi kan inte använda sv_SE.utf8 som locale för hemsidan. Vi vill göra detta för att få det rätt med datumutskrifter och så så att den skriver ut det på svenska i utf-8.
Vi har mailat supporten om detta och de bara nekar till att det är möjligt. Jag har berättat för de hur de ska göra på deras server och så och här är responsen:
Kod:
Hello,
> I don't see any problem in this case. You have a file defining all
> activated locales. There you have to add this locale then regenerate the
> locales on the server. Everything need root-access. Else I had done it
> myself like I did on all of my computers.
Unfortunately, we cannot make changes to custom locales, as we have a
standard linux distribution we run at our server vendor.
We basically keep every linux installation exactly like the next, so
that hardware is interchangeable. If we were to change your hardware for
any reason, you'd lose that locale.
Sorry about that. If you need anything else, please let us know.
Thanks!
Brian H
Dras support har i övrigt varit bra och kunnat besvara frågor angående DNSer, mail och smtp-server.
Deras servrar är både stabila och kraftfulla för det priset vi betalat, även om vi måste dela den med andra personer så tycker jag att den fungerar utmärkt. Jag är helnöjd med Dreamhost bortsett från den bristande localen. De har massor av locales aktiverade både med och utan utf8. Så varför inte svenska?
Men till det jag tänkte fråga om. Vet någon hur man installerar en locale i sin hemkatalog och laddar in och använder denna i php och apache?