Visa ett inlägg
Oläst 2008-08-05, 16:18 #8
BjörnR BjörnR är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.

Reg.datum: Aug 2008
BjörnR BjörnR är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.

Reg.datum: Aug 2008
Den typen av spam tillhör vad som kallas Black Hat SEO. Typ elak sökmotoroptimering. Den spam du får används antagligen enbart för länkspam för att få en högre listning i sökmotorerna, sidan är ju svensk och det är inte troligt att dom sökt efter forum inom specifika intresseområden för att "kvalité"-spamma.

Oavsett om det är filipinska hemmafruar eller ryska botar så har dom hittat dej antingen genom att du gått med i ett forum, mejllista eller liknande för ditt gästboksystem eller att det finns något kännetecken som kan hittas genom google, typ sidan heter "sign_guestbook.php" eller kanske lite egenreklam "Powered by ABC Guestbooks".

Angående vad de kan känna av så är det mest avancerade jag sett en bot som dumpat 10 länkar i olika format (varianter av html, bb-code och liknande), och sedan återvänt några timmar senare och dumpat mängder av det som gav en länk första vändan.

Om länkarna inte verkar gå till något vettigt (tex en forumprofil på ett annat forum), så kolla vad den sidan har för utlänkar. Folk som spammar "whitehat" sidor (dvs sidor dom lagt ner energi på och absolut inte vill ha bannade) tvättar sitt spammande genom att ha en mellansida de inte har någon officiell koppling till. Detta görs eftersom att ha 100 länkar från PR1 sidor är bättre än 100 länkar från PR0 sidor.

Till sist, ha aldrig på javaskript när du börjar följa länkspam.

MvH
/Björn
BjörnR är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat