Visa ett inlägg
Oläst 2008-08-04, 20:44 #18
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Nu går vi som sagt off topic med den här diskussionen. Men då den ursprungliga frågeställningen redan blivit besvarade och även den nya frågan bör ligga i frågeställarens intresse så får vi ta oss den friheten.

Tack för länkarna. Alla typer av studier är intressanta att titta närmare på. Vad jag däremot minns från tiden då jag pluggade marknadsföring var att professorerna gång på gång poängterade att svenska och amerikanska konsumenter är fundamentalt olika. Det är ett vanligt misstag som svenska företag gör när de hämtar information från amerikanska studier.

I Sverige är "Köp" betydligt vanligare än i USA. En enkel förklaring kan vara att "Lägg i varukorgen" blir en så förfärligt lång mening, tillskillnad från "Add to cart".

Undersökningen som jag gjorde gäller inte min egen shop. Jag gjorde ett urval på fem stora och små butiker och övervakade sedan hur försökspersonerna agerade genom hela köpprocessen. Därefter gjorde jag en liten intervju med varje försöksobjekt. Observera att min lilla studie inte uppfyller de vetenskapliga kraven på validitet och reliabilitet.

Att flytta kunden till en utcheckningssida/varukorg när denna lägger något i varukorgen anser jag personligen vara förkastligt av två skäl. För det första så vill jag att kunden ska handla så mycket som möjligt. Då är det bra om kunden inte flyttas till utcheckningen så snart denna har köpt en vara. För det andra så bör kunden aldrig flyttas runt i shoppen mot sin vilja. Det gäller inte bara e-butiker, utan en besökare bör aldrig flyttas till en sida utan att medvetet och självmant ha navigerat dit. Det kan upplevas som irriterande, eller i det fall att besökaren är en ovan Internetanvändare, som direkt förvirrande.

Nu vet jag att du befinner dig i USA och att dina kunder är amerikaner. Men det skulle ändå vara intressant att höra dina resonemang kring varför man bör döpa "Köp" till "Lägg i varukorgen" och varför man bör flytta kunden till varukorgen när denna lagt en produkt i den.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat