Citat:
Originally posted by gummianka@Aug 4 2008, 13:09
Westman> jag vet att det är skillnad på personligt tyckande och lagar/regler, så om jag ber dig ta fram en lagtext, eller ett exempel, där en förädling av en produkt (som inte direkt konkurrerar med en annan produkt från samma bolag) fått det resultatet så visar du säkert ett sånt från mig...
Igen, att NIKE då, om vi tar dom som exempel, skulle uppmana ett annat företag som köpt 10.000 av NIKES produkter helt fair, att lämna tillbaka dom, vad hittar du för laglig grund till en sådan anmälan/begäran ? (för att hjälpa dig på traven så skulle det alltså vara en lagtext som reglerar hur man får använda sin, i det här fallet, sportutrustning)
|
Ja förädlar du en sko till en brödrost och tar bort NIKE-loggan så visst.
Be bäst du vill, jag tänker inte spendera en massa tid på att googla fram en artikel som jag inte ens är säker på att den finns på nätet. Det var ett par år sen jag såg den i en dagstidning. När det gäller lagen så kan du själv läsa den. Områdena är upphovsrätt, varumärke och vad nu renommésnylting hamnar under. Du har lite att läsa.
Ang. återlämning och laglig grund. Det är snarare så att de inte behöver någon. Det inte är olagligt för dem att kräva/be om det. Eller hur? T.ex. DuPont är ökända för att skicka liknande krav, sök i forumet.
Är du inte återförsäljare för NIKE så får du inte sälja deras produkter, där har du lagrummet som gör produkterna värdelösa i stort sett. Det var väl förra året som tullen i Göteborg gjorde ett beslag under liknande omständigheter om jag inte minns fel. EDIT: dock inte NIKE tror jag