Visa ett inlägg
Oläst 2008-08-03, 21:43 #116
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Det har ju snackats mycket om fartkamror i tråden. Man skulle kunna använda dem till en hel del skojigt.

* Hastighetsmätning, kolla hur lång tid det tar mellan 2 kameror och räkna ut om man kört för fort.
* Spana efter stulna/efterlysta bilar.
* Ansiktsigenkänning och spana efter (efterlysta) brottslingar.
* Analysera människors frisyer, och om den är ful sälja personuppgiften till en frisör
* Försöka identifiera kraftigt alkoholpåverkade personer.
* Bälteskontroll.

Trots detta tycker jag inte att fartkameror i dagens utformning är ett integritetshot. De skulle kunna användas på detta sätt, men det skulle bli en debatt större än den om FRA innan det sker.

Vi har ingen aning om vad FRA gör, eller hur de använder sin information. Om jag förstår det hela rätt lovar de att inte spana på svenska intressen.

Om FRA snappar upp bevis på att mordet på Olof Palme (eller vilken svenska fråga som helst, varför inte Engla), så ska de radera denna information. Rätt eller fel?

FRA har bevisligen lämnat ut spaningsinformation till SÄPO, det tror jag står ganska självklart för alla.

SÄPO har lämnat ut information till arbetsgivare, det finns tom fall där staten betalat ersättning för att de lämnat felaktig information och skadat folk.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat