Citat:
Originally posted by Conth@Aug 2 2008, 15:51
Håller med dig om det mesta. Problemet med övervakningssamhället är det kommer smygande. Många små oskyldiga steg leder i slutändan till ett samhälle vi inte vill ha. Ser du ingen sådan risk alls?
Jag har själv aldrig orkat bry mig om alla små integritetsinskränkningar som skett genom åren. På något sätt kändes det som att detta var droppen. Någon gång måste man stoppa denna utveckling som med automatik verkar leda mot mer rädsla och mer övervakning. Uppenbarligen är det ganska många som reagerat på liknande sätt inför FRA-lagen.
Vore intressant att höra var du/ni (som är för FRA-lagen) drar gränsen? Alla argument som är för FRA-lagen kommer återanvändas om/när övervakningen skärps ytterligare. Finns det ingen gräns för er?
Är följande tänkbara saker OK i framtiden (fortfarande är syftet bara att skydda oss hederliga medborgare):
- Krypering förbjuds (du måste lämna nycklarna till staten). Har du inget att dölja och litar på FRA så är det inget problem
- Överskottsinformationen används i brottsutredningar. Det är ju bara de kriminella som behöver oroa sig.
- Godtycklig telefonavlyssning (utan domstolstillstånd) tillåts. Återigen, det är bara för att skydda oss hederliga.
- Riktad avlyssning på allmän plats, caféer etc. kan avlyssnas. Samma argument...
Var går er gräns, ni som tycker det är OK att staten har rätt att läsa era e-mails...??
Vore intressant att höra hur ni ser på detta.
|
Skydda oss hedliga!
Sedan får vi nationaldemokraterna / Sverigedemokraterna vid makten, helt plöstligt kan det räcker att du kritisera en politiker, så har du gjort något brottsling och brunskjortade herrar släppar iväg dig till en sista resa.
Jag tro man skall vara j*vligt försäktigt med att ge staten allders för mycket makt, dom har ändå ganska mycket makt idag över oss medborgare. Dessa kontroll mekanismer kostar pengar, otroligt mycket pengar, som vi kunde få skatte säkningar istället.
Vem garantera att den information som FRA får fram , är kvalités säkrad. Alla vet hur lätt det är idag att låna någons ID.
Fråga : Vill vi ha STATSI ett samhälle?
Fråga : Vad bli nästa steg bortom FRA lagen?
Om vi vill ha ett säkrare samhälle, kan man börja i rätt ända, gör informationen i belastnings registret till offentlig handling, det skulle säkra upp samhället mycket.