Visa ett inlägg
Oläst 2008-08-02, 09:27 #109
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by Anders Larsson@Aug 1 2008, 17:02

Absolut, och det är inget som jag ifrågasätter heller. Det som ifrågasätts är att FRA tar överskottsinformation, som man garanterar att man inte ska använda, och lämnar till tex SÄPO.

Information som i SÄPO:s händer vid vissa tillfällen har hamnat i händerna på arbetsgivare.

Kan du förklara detta så att jag förstår?

Sen en parantes, jag vet inte om jag personligen tycker att det är fel att FRA får lämna vidare överskottsinformation. Om de "av misstag" skulle upptäcka tex planering av inhemsk terrorisk eller kunna lösa mordet på Olof Palme (vi förutsätter att han mördades i en svensk konspiration), varför inte använda detta? Men det är en helt annan diskussion.
Om dom kunde lösa Palme mordet via FRA, så skulle vi nog aldrig få reda på om det var FRA som låg bakom låg bakom lösningen, eftersom FRA skulle nog aldrig det kännas vid att man använder överskotts information.

En del information är det bra om det kommer arbetesgivaren till känna, det kan t.ex vara olämpligt att lärare med högerextrema / religösa uppfattningar undervisa barn / ungdomar.

Problemet är väl vad man skall dra gränslinjen? Hur mycket skall staten få spionera på sina medborgare till vilket syfte.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat