Citat:
Originally posted by tstorm@Aug 1 2008, 10:55
God morgon, nattugglor!
* Man måste heller inte maila, eller ens använda internet.
|
Signalspaning i kabel sker i all form av kabel, vilket inkluderar telefoni, fax, internataktivitet etc.
Vad är då i praktiken skillnaden mot idag? Vi har ingen aning om när vår kommunikation skickas i luften, det räcker att det går 10 meter i luften för att FRA ska ha rätt att avlyssna trafiken.
Det finns ingen garanti att inte mina mail redan idag går via någon radiolänk, eller att samtalen skickas vid radio. För att inte prata om alla mina mobilsamtal, som FRA helt lagligt skulle kunna lyssna på redan idag.
Så i praktiken när det gäller avlyssnandet är det kanske inte så stor skillnad mot hur läget är idag, egentligen. Det är inte heller det som är det största problemet med den nya Signalspaningslagen. Kampen om integritet är och har alltid varit mer eller mindre ett spel för gallerierna.
Problemet är att lagen är klumpigt utformad. Teleoperatörer kommer att få ökade kostnader för att uppfylla kraven, man kommer att på rutinmässig basis scanna igenom en gigantisk datamängd, men man lovar och svär att inte använda information som är en risk för rikets säkerhet om det är inhemskt!
Man misstänkliggör allt och alla, utan möjlighet till rättelse. Som jag skrev tidigare, man sätter rättssäkerheten ur spel, eftersom man inte kan få en rättslig prövning.
Hur man kan propagera för att FRA helt plötsligt skulle börja följa lagen är bara konstigt - eftersom man brutit mot den så många gånger tidigare.
Slutligen, det största problemet med lagen är politikernas behandling av medborgarna. Den politiska retoriken som varit kring förslaget och slutligen lagen platsar absolut inte i ett demokratiskt land!