Visa ett inlägg
Oläst 2008-07-31, 21:07 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Originally posted by droil@Jul 31 2008, 20:33
Jag var i kontakt med ett företag i USA som hade en intressant produkt som skulle passa på svenska marknaden. Dock undrade dem vad jag hade för plan. Min erfarenhet av att fungera som distributör för någon annans produkt är lika med noll, och min budget är väldigt liten till att börja med. Vill börja smått och försöka sälja in det direkt till butiker. Det gäller en teknisk produkt ungefär som lego.

Någon som har erfarenhet av att fungera som distributör och har tips att ge för själva planen?
Jag ger mitt standardtips för alla nya verksamheter; Skriv en affärsplan! (se www.smartplan.se). Man får bra hjälp av guiderna för att tänka igenom sin plan.

När man väl har en grov plan kan man börja fundera att bolla detta med personer man har förtroende för.

Det amerikanska företaget vill veta vad du har för marknadsplan, dvs hur har du tänkt att marknadsföra produkten, med vilken budget, vilka kanaler tänker du använda, vilken tidigare kompetens/markndskännedom har du om området o.s.v.

Vilka distributionskanaler, hur kommer logistiken att fungera m.m.

Allt detta kan du skriva i din affärsplan för detta nya verksamhetsområde.

Sen är då frågan vilken roll du ska spela i denna affärsmodell, det är ju inte självklart att du ska vara distributör, du kan ju nöja dig med att vara importör, eller enbart importagent, eller om du ska vara detaljist, vem ska hantera support, returer, reklamationer, utbildning, reklammaterial, varuprover m.m.

Det är f.ö. ganska vanligt att företag är enbart importörer/importagenter och sen säljer till grossister/distributörer i Sverige. Då har du färre potentiella kunder och de är lätt identifierbara. Du säljer i stället stora volymer till några få kunder.

Affärssystemet kan se ut så här:

Tillverkare->Exportör från USA->Importör till Sverige->Grossist->Distributör->Detaljist->Kund

Du har även en Transportör mellan varje led.... Men som inte själv äger godset utan enbart transporterar det.

Oftast är Grossist->Distributör sammanslaget till ett led men båda leden kan förekomma för vissa produkter.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat