Citat:
Ursprungligen postat av droil
Citat:
Originally posted by -ConnyWesth@Jul 31 2008, 18:15
Citat:
Ursprungligen postat av droil
Vitsen var att hitta någon intresserad av denna bransch, och sen diskutera fram ett samarbete. Jag har skrivit ihop en simpel affärsplan. Om någon kan stå för marknadsföring och försäljning så delar vi 50/50. Själv står jag för all utveckling. Hör av dig om du vill se affärsplanen och tror på intresset för antikviteter.
Mail föredras, david . tuvin at gmail.com
|
Såja, nu börjar det likna nåt, affärsplan är BRA!!!!
Alla som har affärsidéer borde skriva affärplan tycker jag..... !!!!!
|
Följfrågan till detta blir, hur visar man affärsplanen för någon online samtidigt som man kan garantera sekretess genom något avtal? Kan en sekretessöverrenskommelse över mail ses som ett sekretessavtal?
/David
|
Det är ju som bekant en bevisfråga, jag skulle nog rekommendera att du behandlar sekretessavtelet separat genom att skicka det över snigelposten så att båda parter har ett undertecknat orginal INNAN du skickar över själva affärsplanen, se till att sekretessavtalet innehåller en vitesklausul som utlöses om motparten avslöjar någon del av affärsplanen till annan part, eller "snor" idén och gör något eget av den.
Vitesbeloppet bör vara så högt att motparten helt enkelt aldrig kommer på tanken att sno din idé eller att föra den vidare. Om du bedömer din idé generera ett förädlingsvärde på 400 000 SEK per år i de närmaste 5 åren (ca 2 Mkr) så bör din vitesklausul vara på minst 4-6 Mkr.
Fördelen med Vitesklausul jämfört med skadestånd är att ett skadestånd måste du bevisa att du lidit skada över huvud taget och dessutom en skada motsvarande det belopp du begär, medan ett vite är ett i förväg fastställt belopp och en fastställd "brotts"-handling. Då är det enklare att kräva ersättning genom att endast behöva bevisa att den handlingen har hänt.