Visa ett inlägg
Oläst 2008-07-31, 18:44 #22
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av klein
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Allvarligt talat så förstår jag faktiskt varför vissa dialekter bör textas. Det finns riktigt riktigt svåra dialekter runt om i landet, en del finns i Skåne men de är som sagt inte unika. Om någon skulle läsa nyheterna på Älvdalsmål, riktig Pitbondska eller någon av de andra extrema dialekterna så skulle då inte jag och de flesta andra inte förstå mycket av vad de sa. Var man ska dra gränsen är dock lite svårt.
All skånska är inte svår tolkad, utan vissa versioner av Skånska är otroligt svårt tolkad, sedan är upp till varje person tycka om dialekten är vacker eller ej, det är subjektivt.

Men det folk bör lära sig ( alla män kan det väl redan, då det flesta män har gjort lumpen ) är namnalfabetet, särskilt idag då mycket av vår kommunikation sker via radio vågor, vilket är syftet med namnalfabetet att kunna signalera via radio.

Kan inte vara så där jättesvårt att lära sig utan blanda in kvinnonamn, och låta bli döpa om Helge till Harald och Flip till Fredrik.
Det var väl det jag sa? Skånska är för övrigt ett samlingsbegrepp som är luddigt för det finns ingen "skånska". Det finns en mängd skånska dialekter däremot och som sagt en del är jäkligt svåra att förstå vilket du också är med på så vi är alltså inte oense.

Jag säger varken bu eller bä om en dialekt är vacker eller inte, det är ju en högst personlig åsikt och tillför inget.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat