Westman: men hur tror du att den vet När den ska ta bilden ? Självklart mäter den ju hastigheten på alla bilar, alltså samlar den ständigt in information, anonymt,
Jag tycker inte alls att jämförelsen haltar, det handlar om konstant elektronisk övervakning, den haltar bara om man på allvar tror att någon verkligen sitter och i klartext läser ens mail.
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson
Det finns flera saker som blir fel när man jämför fartkameror med FRA:s signalspening.
Du informeras om att det finns en fartkamera, precis som har nämnts. Vill man undvika fartkameran kan man välja en annan väg. FRA informerar inte att man övervakar din kommunikation.
|
Alla är väl vid det här laget informerade om att det sker övervakning av datatrafiken som passerar landets gränser, eller !?
Citat:
Originally posted by -Anders Larsson@Jul 31 2008, 15:11
Fartkamrorna samlar inte in någon information om man inte kör för fort. FRA läser informationen och avgör i efterhand, efter det att de tagit dem av informationen, om man är misstänkt.
|
Som sagt, kamerorna mäter såklart hastigheten jämt, och samlar på så sätt ständigt information, precis som med FRA´s övervakning är detta "anonymt" tills en överträdelse registreras.
Citat:
Originally posted by -Anders Larsson@Jul 31 2008, 15:11
Informationen från de som faktiskt har registerats från en fartkamera (kört for fort) används inte i andra sammanhang. Man skickar inte infon till arbetsgivare, SÄPO eller liknande.
|
Mig veterligen skickar väl inte FRA ut någon information till min arbetsgivare heller, även om något jag skriver faktiskt skulle fastna i deras filter, vet du något fall ? (Där det inte är relevant, i en säkerhetsprövning kan såklar misstänkta brott mot rikets säkerhet vara av intresse) sen vet jag inte vad ni tror att FRA gör med materialet, sitter på det och använder det för personlig vinning vid första bästa tillfälle ?
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson
Om du har blivit bevakad (kört for fort) av en fartkamera har du möjlighet att rättsligt pröva detta i domstol. Den möjligheten har du inte med FRA, eftersom du inte ens vet om det.
|
Självklart går det inte att pröva rättsligt på samma sätt eftersom den möjligheten otast inte (aldrig) finns i den typen av brottslighet, hur menar ni att vi juridiskt prövar en terrorist som aldrig satt sin fot i Sverige men planerar och utför flertalet dåd med hjälp av finansiering från Sverige ?
Det finns såklart faror och förtjänster med båda systemen, men jag förstår inte varför man väljer att lita på storebror staten i ett fall, och misstror dom utan dess like i ett annat.