Citat:
Ursprungligen postat av klein
Citat:
Ursprungligen postat av BarateaU
Vet inte om de spelar någon roll.
Hostar jag min server där och sitter själv hemmanär det händer så kvittar det nog.
Servern kanske klarar sig, men inte fan gör jag det.
|
Plus att bergrum som är byggda för ABC skydd, har tunga dörrar, trånga passager och långt att gå med grejerna.
Har legat några veckor på ett logement i ett bergrum på en Ö någonstans Sverige...Det var inte kul..
Enda fördelen jag kan se med bergrum , är att det är lätt hålla kylan och brandsäkerheten.. Men det kostar också att dränera bort vattnet, så frågan om det är värt det.
|
Det behöver inte vara massa trånga passager, eller särskilt långt att gå heller.... I de bergrum jag varit i (det är inte väldigt många, men det är i alla fall ett drygt halvdussin) har det bara varit trångt och eländigt i ett av dem...
I fallet med Pionen så är det mycket rymligt, luftigt och inte särskilt långt att gå heller... Serverhallen ligger ju i det som en gång var garage/uppställningsplats för civilförsvarets fordon och det är ju bilväg ända fram till första serverraden (även om det inte tillåts bilar in där nu).
Problemet med ett bergrum är att hålla det torrt, rätt luftkvalitet och framför allt att bli av med värme. Berget upplevs ofta som kallt, men har man varit inne i ett bergrum där det alstras värme så förstår man snart problematiken - den har ingenstans att ta vägen...
Pionen är fräscht, modernt och imponerande, men i mina ögon tillför den inget som inte finns i ett halvdussin andra hallar i stan.
Jag tyckte det såg ut som de gjort ett bra jobb där, även om jag undrar hur någon kommer kunna jobba där om strömmen går eftersom dieslarna inte är i ett separat och ljudisolerat utrymme... Fast öronproppar är iofs billiga.