Visa ett inlägg
Oläst 2008-07-29, 21:23 #57
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
[quote]Originally posted by Xamda@Jul 29 2008, 20:23
Citat:
Ursprungligen postat av klein,Jul 29 2008, 08:29
Jag tror faktiskt det var ÖB som uttalade sig så korkat för några veckor sedan i en kommentar till FRA-historien...

MUST kan inte ingripa mot folk inom landet eftersom det är en polisiär uppgift och av samma anledning kan inte tolkskolans förhörspojkar användas. Det kan de bara göra i händelse av krig.

Låt inte fantasin skena :-)

Jag är däremot säker på att min bedömning att avlyssning av kabeltrafik till utlandet inte tillför något som hjälper våra svenska soldater utomlands. Teoretiskt kan man kanske snappa upp information som förmedlas till utlandet som kan vara av intresse för någon som utomlands vill angripa våra soldater, men åter igen - det står inte i rimlig proportion till ingreppet, eller risken för ingrepp, i den personliga integriteten för hela svenska folket.
Var det inte Tomhylsan ( Försvarsministen ( En vapenvägrare som försvarminister, fy fan ) ) som sa att FRA kunde skaffa fram underrättelsen information i Asien och Afrika tack vare lagen. Jag vet att FRA Chefen sa i en SVD artikel att så inte var fallet.

Must kan begära handräckning av polisen. Även just den där meningen var en lite dramatsering, tro inte polisen använder MP40 som hand eldvapen, möjligen MP5r, om man nu skall hänga upp sig på deltaljer.

Man få inte ens sätt in militär emot demonstrationer ens längre, pga någon bagatell händelse för 70 år sedan i Ådalen, sånt är väldigt hårt reglerat.

Jag tro inte FRA verksamhet är så farliga, som det görs gällande, dock måste FRA övervakas och någon måste hålla hårt i tyglarna, deras verksamhet får inte bli för hemlig, utan måste vara transpranta för andra myndigheter.

Sedan bör mekanismer byggas in, som skydda medborgarna från övergrepp. Men Sverige har inte ens en författning domstol, så det finns massor med saker att göra för att vi skall få en fungerade demokrati i Sverige.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat