Visa ett inlägg
Oläst 2008-07-29, 20:23 #56
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Ursprungligen postat av klein
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
Klein - det är väl knappast sannolikt att svensk trupp utomlands skyddas av att FRA avlyssnar svenskars internetttrafik? Det är ett klent argument.
Självklart kan spaning i enlighet med FRA-lagen upptäcka och hindra hot mot Sverige, men jag tycker inte det står i rimlig proportion till ingreppet i den personliga integriteten...
Var i alla fall någon FP minister som påstog detta, att FRA skulle skydda trupp utomlands, detta förnekade dock senare av FRA chefen...
Jag tro inte vi kan uttala om FRA skydda trupp utomlands eller inte, eftersom ingen av oss har den insyn i verksamheten så vi kan bedöma det, skulle någon av oss ha den insynen och vi skulle sitta på ett forum och tala om det, så skulle nog SÄPO / MUST sparka in dörren med dragna MP40r och personen ifråga skulle bli ett skarpt objekt för tolk skolan förhörs gubbar.
Men en gissning är att FRA byter till sig information från storebror CIA om vad som t.e.x händer i områden där Sverige har trupp, FRA kanske inte själv kan uppsnappa information från t.ex Afrika eller Asien. Men som sagt vi kan bara spekulera, hur byteshandeln mellan underrättelse tjänsterna går till.
Jag tror faktiskt det var ÖB som uttalade sig så korkat för några veckor sedan i en kommentar till FRA-historien...

MUST kan inte ingripa mot folk inom landet eftersom det är en polisiär uppgift och av samma anledning kan inte tolkskolans förhörspojkar användas. Det kan de bara göra i händelse av krig.

Låt inte fantasin skena :-)

Jag är däremot säker på att min bedömning att avlyssning av kabeltrafik till utlandet inte tillför något som hjälper våra svenska soldater utomlands. Teoretiskt kan man kanske snappa upp information som förmedlas till utlandet som kan vara av intresse för någon som utomlands vill angripa våra soldater, men åter igen - det står inte i rimlig proportion till ingreppet, eller risken för ingrepp, i den personliga integriteten för hela svenska folket.