Visa ett inlägg
Oläst 2008-07-29, 13:21 #4
lars lars är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
lars lars är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
En enkel och billig backuplösning är att sätta upp en maskin hemma och installera en FTP-server på den. Skaffa därefter gratisprogrammet Cobian Backup (googla på det så hittar du länken) som du installerar på din VPS. Där kan du skapa både fullbackup och inkrementella backuper som schemaläggs. Nackdelen med denna lösning är väl främst att du (såvitt jag kommet ihåg i alla fall) inte får några backuprapporter (det är ju bra om man får veta i förväg om ett backupjobb misslyckas).

Andra lösningar du kan kika på är CDP från R1Soft (www.r1soft.com), den är riktigt fin och erbjuder bland annat bare metal restore. Har dock aldrig testat att köra den offsite, men det bör funka om du har en hyfsat vettig internetlina. Dock tror jag att du behöver en statisk IP-adress till backupservern för att licensnyckeln på servern ska fungera. CDP har även agenter för MySQL-backup.

CDP-lösningen är väl kanske främst att rekommendera om det är ett större antal maskiner som ska backas. Sen beror det lite på vilken Windows-version du använder. R1soft's lösning fungerar i dagsläget bara i Windows 2003 (och Linux). Deras Windows 2008-version beräknas komma någon gång i höst.

Sen finns det ju en rad internetbaserade tjänster, av olika kvalitet (går inte in närmare på detta eftersom jag talar i egen sak). De flesta erbjuder prova-på-konton, så det kan ju vara idé att testa ett par stycken och se vilken man tycker verkar bäst.
lars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat