Visa ett inlägg
Oläst 2008-07-28, 19:52 #25
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar

Reg.datum: Jan 2008
Citat:
Originally posted by Spindel@Jul 28 2008, 19:27
Jag anser att FRA behövs, tyvärr. Och det innebär inte något Orwells-samhälle som alla FRA-motståndare ljuger om.
Jag tycker att det här är pudelns kärna, så att säga. Signalspaning i kabel kan inte genomföras på det rättsäkra sätt som FRA och förespråkarna påstår, det har t.o.m. riksdagens egna IT-strategiska grupp konstaterat. Att utöka lagen och låta FRA signalspana även i kabel kommer att leda till att svenska medborgares kommunikation avlyssnas, oavsett hur många kontrollmyndigheter eller filter man inför.

Debatten bör därför vara kring huruvida Sverige fortfarande behöver signalspaning, om priset är att alla medborgares privata kommunikation avlyssnas av en statlig myndighet. Jag vill hävda att signalspaningen inte tjänar det syfte som påstås eftersom fri teknik finns tillgänglig som kan användas för att göra kommunikation oavlyssningsbar och det inte finns någon anledning att tro att de påstådda målen för signalspaning totalt saknar teknisk kompetens. Spaningen drabbar därför bara de som inte har någon anledning att aktivt skydda sin kommunikation - möjligen kan man snappa upp något oförsiktigt meddelande, men är priset verkligen värt att betala för möjligheten att vi kanske någon gång fångar in ett meddelande som potentiellt kan hjälpa oss att avvärja ett hot för svenskar? Jag tycker inte det, men jag vill gärna ha en debatt på den nivån och med den frågeställningen.

Idag är det bara löjligt eftersom både motståndare och förespråkare lever i föreställningen att det går att både ha kakan och äta den också. Tekniken har blivit så pass avancerad att vi, oavsett om vi vill det eller ej, står i ett vägskäl där vi måste välja mellan privatlivets helgd och signalspaning.
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat