Citat:
Originally posted by lars@Jul 28 2008, 11:22
Patrik, det är ju kul att du tycks kunna trolla fram väldigt billiga och bra lösningar, men för dem som inte har någon magisk trollstav är det faktiskt förknippat med rätt stora kostnader att leverera denna typ av tjänster.
Jag räknade nyligen på en VDI-lösning baserad på VMwares plattform, och kostnaderna för en virtaliseringsplattform bestyckad för att kunna hantera ca 50 virtuella arbetsstationer. Licens av VMware och nödvändig hårdvara hamnade på ungefär en halv miljon.
Lägg därtill licenser från Microsoft på ungefär 200 kronor i månaden per virtuell arbetsstation (Vista Business, Office, ForeFront). Då har vi kostnader på ca 500 kronor per månad per virtuell arbetsstation, sedan ska man ha täckning för support och vinst.
Visst, licenskostnaden för operativ, office och eventuell antivirus kan du kapa om du väljer open source-alternativ, men de flesta företag vill inte använda Linux eftersom deras personal inte kan det, och den utbildning som en normalanvändare behöver för att kunna arbeta effektivt på linux lär vida överstiga licenskostnaden till Microsoft.
Sen kan man säkert spara en del på hårdvaran om man exempelvis inte väljer 4 timmar on-site support för utbyte av hårdvara vid fel och liknande, och kör man backup till nån hobbyNAS istället för till ett rejält diskkabinett så kan man nog spara in lite där också, men då jämför vi äpplen och päron, och det blir inte speciellt rättvisande.
|
Jag kom till ungefär samma slutsats... dock så fuskade jag lite eftersom jag hittade på en egen rabatt som man brukar få när man handlar mkt från t ex Dell.