Ämne: Virtuell PC
Visa ett inlägg
Oläst 2008-07-27, 21:40 #11
the_h the_h är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2008
the_h the_h är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2008
okey if you say so. Tänker inte orda med någon/några som inte förstår vad de riktigt pratar om. Som sagt jag levererar dessa lösningar redan idag, allt från server-, applikation, och lagringsvirtualisering till kompletta desktopvirtualiseringslösningar.

När det gäller licenser, visst man kommer aldrig ifrån licenskostnaderna. Det har jag aldrig påstått heller. en vmware licens kostar ca 22 000kr exkl.moms för 2 processorer som ESX-plattformen licensieras på.

Sen är frågan vilken retundans vill man ha? Använda en server med 64GB minne, quatro processor med dubbla 1Git-nätverkskort visst det funkar men tro mig, inget företag kommer gå med på att det inte finns nån retundans.

Med två servrar med lika då kan vi börja prata. optimal är minst 3st för att kunna använda vmware vmotion med mera. Sen måste du ha en lina som klarar av att hantera samtlig överföring av information. så minst en 10Gbit dedikerad lina Annars kan man lika gärna ge upp för det kommer aldrig fungera med överföringarna som det ska. Jo om du har 1-1 relation så funkar det men inte i 1-många och många-många.

Sen är frågan ska du köra ICA-protokollet eller RDP-protokollet en kostnadsfråga.
Vad ska du använda för program, vanliga windows med office-paketet fungerar med SLA-licensen. Nå mycket andra programvaror får du inte köra via hosting.

Själva arbetsstationerna hos kund spelar ingen roll det är deras kostnad. Sen har du strömkostnaden för alla servrar.
the_h är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat