Visa ett inlägg
Oläst 2008-07-27, 19:05 #10
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Sen finns det alltid sätt att rundgå lagarna. Spotify är väl t.ex. registrerat i Luxemburg och Zennströms företag var ju registrerade i Holland och Estland om jag inte minns fel. Är det inte så att internetverksamhet som försäljning av tjänster eller immateriella ting som hemsidor faktiskt lämpar sig väldigt bra för offshoreregistrering? Tycker mig ha läst just det någonstans. (Troligen på skatter.se)

Sen är det sant att utdelning lön kommer beskattas som vanligt om man är bosatt i Sverige men företaget kommer ju faktiskt följa skattereglerna i landet det är registrerat i förutsatt att det inte är ett sk. cfc-land eller företaget har fast driftställe i Sverige så som ett kontor. Så teoretiskt går det ju faktiskt att göra vinst på affären om man låter (de mindre beskattade) pengarna vara kvar inom företaget och sedan tar ut dem när man behöver dem eller flyttar utomlands (i 6 månader) och tar ut dem.

Sen ska det ju tilläggas att det kan finnas flera skäl till att man vill registrera ett bolag utomlands. Ekonomiska fördelar så som lägre aktiekapital är en. Att slippa krav på revisor eller lägga ner mindre tid på bokföring är ett annat. Minskad insyn kan ju också vara fördelaktigt i vissa lägen. (Jag syftar inte på pengatvätt.) Ett fjärde skulle dessutom kunna vara att man helt enkelt behöver vara etablerad inom USA för att kunna ta emot pengar från företag där. (De älskar att betala ut i checkar och de är inte så gångbara i Sverige.)

Jag tycker själv att det är en ganska intressant diskussion och jag hoppas ideligen att någon vågar dela med sig av sina erfarenheter av att etablera företag (eller bankkonto) utomlands även om jag kan förstå om det är känsligt för de som ligger inom "gråzonen".
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat