 |
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
|
Personligen så ligger jag lågt med endast 15 % av omsättningen. Jag skulle dock tro att många e-butiker ligger ännu lägre. Vad som är mycket/lite beror naturligtvis på vad man har för marginaler. Det finns många branscher som inte har särskilt stora påslag och då blir den procentuella siffran för marknadsföring naturligtvis låg. Att prata siffror utan att prata bransch känns därför inte så meningsfullt. Som du själv skriver så anser en av dina kollegor att 15 % är mycket, samtidigt som 90 % kan vara i underkant i en annan bransch.
När det kommer till e-butiker så kan man ta sig en titt på den provision som butikerna betalar ut till sina affiliates. Det brukar ge en ganska bra fingervisning om hur stor del av omsättningen som går till marknadsföring.
I mindre företag så blir det även relevant att ta hänsyn till sin egen tid. En nystartad e-butik kanske lägger 0 kr på marknadsföring, men 90 % av tiden på att jaga inlänkar och att arbeta med SEO. När det gäller utvecklingskonsulter här på WN så skulle jag gissa på att de flesta lägger 0 % på marknadsföring och att kunderna kommer in via word-of-mouth.
|