Visa ett inlägg
Oläst 2008-07-25, 14:10 #1
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag är lite nyfiken vad ni andra på detta forum budgeterar för marknadsföringskostnader?

Jag brukar alltid ta upp det faktum att ett normalt tillverkande företag använder ca 40% av sin omsättning för marknadsföring och försäljning.

Jag har en kollega i branchen som hävdar att 15% är mycket.

Jag vet även att Webbhotell kan använda 60-80% av ordervolymen första året för en kund som säljprovision.

Företag med en produkt som ligger i den tekniska frontlinjen kan använda 90-95% av omsättningen till M/S.

Själv jobbar jag mest som utvecklingskonsult och räknar med 5-25% säljprovision beroende på hur uppdragen säljs in hos kunden, utöver detta så har jag enbart använt ca 3% av omsättningen för marknadsföring (inkl kostnader för promotionmaterial). Detta vid en omsättning på 1,0-1,8 Mkr/år.

Vad budgeterar ni andra?
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat