Citat:
Originally posted by ztream@Jul 24 2008, 20:39
Japp världen är full av hycklare och moralpredikanter som inte tycker det finns någon förmildrande omständighet för VÅLDtäkt och VÅLD mot kvinnor.
|
Detta var ungefär min poäng, att om man uttalar sig på ett sätt som inte är fördelaktigt för offret (för BB i detta fall) så är man per automatik förespråkare för förövaren. Jag har inte läst hela tråden men jag utgår från att antalet våldtäksmän här på WN, troligtvis och förhoppningsvis, är ganska lågt. Med en sådan utgångspunkt anser jag att man bör kunna diskutera ämnet, eller vilket ämne som helst, utan att behöva framlägga självklara saker i varje 'post' för att rentvå sig själv, som att man inte är våldtäktsman.
Sedan är det upp till var läsare att hålla isär begreppen. Det är ett faktum att det kan finnas bidragande orsaker som inte nödvändigtvis är rättfärdigande, även om liknelserna som sagt är lite klumpiga. Det kan finnas ett helt packe orsaker, som ändå inte har något med rätt/fel att göra. Vid närmare eftertanke finns det nog alltid betydligt fler orsaker, avsiktliga eller oavsiktliga, än vad det finns rätt och fel. Dessutom är en jämförelse på långa vägar inte samma sak som att likställa. Du kan jämföra Hitler och ett äpple om du så vill, det behöver inte betyda någonting, förutom att det syftar till att tydliggöra ett tankemöster (eller sätt att se på saken).
Viktigt att komma ihåg är att detta inte är en domstol, vi har inte som enda mål här att uppnå ett objektivt domslut. Detta är en diskussion. Vi vädrar åsikter. Det enda jag vill rättfärdiga är att man ska kunna ha sin åsikt och föra den fritt även om den åsikten inte är "bekväm".