Citat:
Originally posted by Gustav@Jul 24 2008, 14:48
Jag tycker att ni alla gör ett stort misstag när ni dömer Blondinbella efter en vuxen måttstock när hon i själva verket är ett barn. Hon är inte dum eller korkad. Hon är en 17-årig flicka.
En tonåring har inte samma förmåga som en vuxen person att göra riskbedömningar eller att förutse konsekvenser. Till kroppen kanske en 17-årig tjej kan se vuxen ut, men hon är det absolut inte i huvudet.
Alla som har en tonårsdotter eller en syster i tonåren förstår att Blondinbella är en helt vanlig tjej med normal begåvning. Det är alltid tragiskt när barn råkar illa ut. Tonåringar har tyvärr en förmåga att göra det oftare än andra. Nu framgår det inte vad det är som hon har råkat ut för, men förhoppningsvis så repar hon sig och tar inte någon permanent skada av det som inträffat.
|
Offtopic:
Jag tycker jag hör ungefär samma resonemang kring folk i 20-25års åldern och deras oförmåga att ta ett vettigt beslut angående sms-lån. När blir man vuxen? När man får barn? Värnplikt för
alla vore kanske inte så dumt trots allt.
Ontopic:
Jag anser inte att någon sorts klädsel, hur vågad den må vara, ger någon "mer rätt" att begå sexualbrott. Dock får man inte glömma att folk som överhuvudtaget begår våldtäkt etc. i de flesta fall har någon sorts psykisk störning. dvs. för att spekulera lite så kan jag tänka mig att ett offers ögon kan spela lika stor roll som offrets klädsel.
Men för ringare sexualbrott tror jag absolut att klädsel och alkohol spelar in då förmodligen gärningsmannen inte i samma utsträckning har någon bakomliggande psykiskt störning som i de grövre fallen. Jag tror dock att tex. tafsande på krogen är jämnare mellan könen. Jag har svårt att tro att en vältränad man som, apropå vågad klädsel, skippar att ha något på överkroppen, undkommer tafsande.
Till min besvikelse har jag lite svårt att känna den normala empatin som jag har för offer rörade sexualbrott i just detta fall. Detta känns bara väldigt "lägligt". Ser bara inte hur man kan gå ut offentligt med något så kränkande. Speciellt inte så snabbt efter.
I'll grab my coat.