Citat:
Originally posted by Carl-David@Jul 24 2008, 15:08
Hej
Jag undrar något som jag inte kunde hitta svar på i den här tråden.
Om man ändrar och sedan distribuerar en Joomla-baserad webbsida som exempelvis www.tv3.se, så måste man väl enligt GPL publicera källkoden?
Då undrar jag, har TV 3 i detta fallet nu gjort det, och i så fall var på deras hemsida finns information om var man kan få tag på källkoden?
Det enda Joomla-relaterade jag kan hitta på deras sida är följande som finns inuti head-taggen:
meta name=Generator content=Joomla - Copyright 2005 - 2006 Open Source Matters. All rights reserved. /
Texten Powered by Joomla har dom tagit bort, men det verkar ju vara ok enligt ovanstående talare.
Men som sagt, länk till källkod?
Calle
|
Det räknas bara som distribution om du säljer eller på annat sätt distribuerar en kopia på hela systemet - exempelvis om du säljer ett CMS-system som i grunden är Joomla, och som installeras på dina kunders servrar. Du behöver alltså inte tillhandahålla källkoden till din sajt bara för att du valt att bygga den med Joomla, då tror jag att det vore väldigt få som skulle använda sig av Joomla, eller något annat GPL-skyddat verktyg.