Visa ett inlägg
Oläst 2008-07-24, 10:35 #4
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
pokerstjärnas avatar

Reg.datum: Aug 2007
Vad händer med a-kassan om jag slutar min anställning och startar en enskild firma?
Vilken a-kassa ska jag bli medlem i som företagare?

Citat:
Om man utgår ifrån att jag idag jobbar heltid som anställd, hur påverkar det mig att starta eget, förändras något?
Både ja och nej.
Det som händer när du blir EF (enskild firma) är att du får en F-skatt sedel.
Just nu (när du inte är EF så har du enbart en A-skatt)
Dock inget som kommer påverka din anställning hos det företaget du jobbar hos (om det inte är konkurerande verksamhet, då kan de ju välja att sparka dig).

Det som händer sedan om du tjänar bra med pengar både via din anställning och genom ditt företag är att du kan få betala en avgift (skatt, minns ej vad den kallas).

Låt säga att du har tjänat totalt under 2009: 600 000 sek så betalar man bra nära 20% av mellanskillnaden från den gränsen som jag skrev om ovan (vi utgår från att den är på 485 000 sek)

600 000
- 485 000
= 115 000

115 000
X 0.20 (20%)
Att betala = 23 000

(rätta mig gärna någon om jag räknat eller skrivit något fel nu tidiga förmiddagen).

Att gå på skatteverkets "kurser" rekomenderas starkt, det gjorde jag och lärde mig väldigt mycket redan efter första gången (3 tim).
- men jag var någorlunda påläst innan.
Hur som helst så går de igenom basic grejerna och vid pauserna och efter "kursens" slut så kan man ställa frågor.

Det finns även möjlighet för den som vill att boka in ett personligt möte med skatteverkets experter (experter som har god kännedom om din bransch).
Då har man ett par dagar/veckor på sig att förbereda allt och sedan träffar man de på skatteverket och får allt serverat på bordet, dock utan silver eller guldfat.

Jag har tyvärr inga erfarenheter från a-kassan eller facket, aldrig varit med och kommer aldrig bli!

Westman: Han behöver inte ha något godkännande från sin arbetsgivare om det inte rör sig om konkurerande verksamhet. Om han är anställd på ett telecom bolag som inte erbjuder bredband eller mobilt bredband så får TS sälja mobila bredbands modem och abonemang.
Men allt det är väl individuellt, beroende på vad som står i kontraktet.
- står det inte i policy eller anställningsvtal om det ovan så är det bara fritt fram att köra på konkurerande verksamhet med. Rätta mig om jag har fel!
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat