Visa ett inlägg
Oläst 2008-07-24, 10:28 #2
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
Bara en fundering, är det problem som affärsidéer löser? Det är väl snarare ett behov, som många gånger, men inte alltid, är sprunget ur ett problem.

Exempel: alla måste äta, alla har behov av mat, däremot är att äta inget "problem", inte heller att få tag på mat, däremot kanske individen har behov av en butik nära sig, eller med ett visst utbud, eller med en viss prisnivå

Så fokus borde då ligga på behovet snarare än problemet. Allt handlar om synsätt, jag är lösningsrelaterad i mitt synsätt, ser sällan hinder. Andra ser bara problem i allting och har då svårt att fokusera på hur problemet ska lösas.

En affärsidé skulle med tanke på frågeställningen vara att hjälpa till att se lösningar på problem och hjälpa kunden att hitta den person och/eller organisation som kan hjälpa kunden med att lösa upp sitt problem.

Men då är vi tillbaka på min grundtanke, kunden har ett behov av att få hjälp med att se lösningar.

Jag skulle alltså vilja omformulera din fråga:

"Vilka är de största behov du ser i din omgivning idag? Till vilken kostnad är du beredd att få hjälp med att tillgodose ditt behov?"

[Edit: lite grammatik]
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat