Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
|
Skiljer extremt mycket mot sverige och övriga länder, dom större leverantörer utanför sverige har så många servrar så dom kan kasta ut ett rack om dagen endast för dom har tråkigt.
Självklart finns det ju möjlighet att ha avtal hos svenska leverantörer att ha extra hårdvara.
Stora problemet är ju att avgöra om det är hårdvaran eller mjukvaran i servern som har dött. Så du lär ändå åka på kostnaden för någon form av övervakning + tiden det tar för någon att kolla på felet.
Visst kan man skicka larm till någon som har beredskap, dock lär du få betala det som jour/konsult.
Kan själv säga att jag får en hel del falska driftlarm under åren av olika orsaker, att gå upp och märka att det är falsklarm kl 05 är inte så kul.
Men skulle det varit övervakning av kundserver så ville man självklart få betalt även om det var falsklarm.
Men du är även ute efter att det gäller mjukvaran med? Isåfall får du ju även se till att du inte kör massa saker som kräver extra kompetens inom ett visst område.
Har dock även sett en del problem hos stora leverantörer där det tar långtid innan sakerna ens blivit fixade.
Dock brukar det alltid bli billigare bygga någon redundant lösning med kluster i längden, litar mer på rätt mjukvara/hårdvara en männsklighet :P
|