Visa ett inlägg
Oläst 2008-07-19, 12:41 #15
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2006
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar

Reg.datum: Nov 2006
Tack, fan vad duktiga ni är.

Hmm... Även om detta må vara den på sikt mest lönsamma affären för husköpet så är det just nu ett högst komplicerat köp.

Att skaka fram 100k för att starta AB är kört utan lån - om jag vill ha huset inom ett år.

Men jag bedömer i alla fall bestämt att jag kommer kunna spara pengar snabbare när jag väl har huset istället för min lägenhet. Så frågan är om man ska köpa det privat först, ge fan i all renovering etc och sen fixa bolag framöver.

Känns det bortkastat?

Om vi säger att jag startar bolagen efter ett år och inte har kostat på huset något.
Vad har jag gått miste om för lönsamhet då?

. Eventuellt hade jag kunnat få bostadsbidrag?
. Lär jag betala lagfartskostnad?
. Jag har betalt uppvärmning och el ur egen ficka

Uthyrningen till gamle mor, den är väl fortfarande bostadsbidragsberättigad på samma sätt oavsett vilket?

Det är lite lurigt det här, jag har verkligen inte marginaler för sånt här, även om jag ser chanser till riktigt vettiga lönsamheter framöver. Nu har jag en del att fundera på, helt klart... Men nu ska jag jobba med ett antipiratskydd i några dagar, så då får jag smälta lite grejer.

Angående mina bokföringsambitioner så är det bara en enda sak jag gör själv, och det är att sortera mina verifikationer i datumordning.
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat