 |
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
|
Nej, det är inte det minsta underligt. Annonsörer har i alla tider försökt att följa konverteringsfrekvensen i vanlig tryckt media. Vanliga exempel är "Ange bonuskoden xxx och få en gratis glasspinne" eller "Detta erbjudande gäller endast fram till och med den 31á augusti". Varje angiven bonuskod eller extra besökare i den fysiska butiken är här en torftig indikator på hur väl annonsen fallit ut.
På Internet så har annonsören däremot bättre verktyg att använda sig av när denna mäter annonsens effekt. Det finns ingenting som är konstigt i att annonsören använder sig av dessa verktyg och därigenom sållar bort olönsamma publicister.
Ytterligare en orsak är att betydligt fler småföretag annonserar via Internet än tryckt media såsom Aftonbladet. Med en marknadsföringsbudget på några futtiga hundratusen så är det inte lönt att försöka bygga ett varumärke. Då måste man istället fokusera på konverteringsfrekvensen för att annonskampanjen ska vara lönsam. Situationen blir helt annorlunda om vi har flera miljoner att röra oss med. Kommer vi upp i de summorna så har vi möjlighet att bygga ett varumärke istället för att endast fokusera på kortsiktiga konverteringar.
Det är ganska dumt att lägga en mindre marknadsföringsbudget på tryckt media om man istället har möjlighet att annonsera via webben där man kan mäta resultatet. Därmed inte sagt att det inte finns många små företag som ändå begår ett sådant misstag.
|