|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jul 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jul 2005
|
Börsen är väl på sätt och vis en indikator på vart konjunkturen är på väg. Men börsen lever även ett eget liv som är skiljt från det verkliga ekonomiska läget. Jag har flera gamla kamrater från universitetstiden som idag hanterar mycket stora aktieportföljer på tusentals miljoner kronor. Samtliga är nervösa stackare som reagerar mer på vad andra börsmäklare gör, än hur konjunkturen egentligen ser ut. För en vanlig nationalekonom så framstår deras handlanden ibland som mycket irrationella (vilket de också är till viss del).
Att förutspå börsutvecklingen har till stor del med tur och kvalificerade gissningar att göra. Att förutspå konjunkturen är däremot en betydligt mer exakt vetenskap. De långa konjunkturcyklerna påverkas nämligen inte lika mycket av spekulationer och tillfälliga dalar och höjder. När arbetslösheten börjar gå upp, maten blir dyrare och drivmedelspriserna stiger - då står man vid dörren till en lågkonjunktur. Det kan man säga med nästan lika stor säkerhet som att solen kommer att gå ner även denna natt. Ingen kan naturligtvis med säkerhet säga att solen kommer att gå ner, bara därför att den har gjort det alla nätter tidigare, men vi kan i alla fall uttala oss om att det är ganska troligt.
En sak kan jag dock hålla med om. Ingen kan veta hur djup lågkonjunkturen blir eller exakt när den infinner sig. Där kan inte ens experterna göra mer än att gissa. Dessutom så brukar olika branscher drabbas olika hårt. Jag tror att IT-branschen (med fokus på Internet) kommer att klara sig betydligt bättre denna gång.
|