Visa ett inlägg
Oläst 2008-07-18, 21:15 #10
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2006
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar

Reg.datum: Nov 2006
ConnyWesth, du börjar kvalificera som min idol, tack.

Men du... Då har jag två stora frågor som väcks direkt.

1: Två aktiebolag alltså... Det betyder alltså att jag behöver hosta upp 200.000 eller? Det är inte så jäkla bara... Att göra det på ett huslån är ju en sak, när det är 40 års tid för återbetalning och helt okej ränta. Kan jag få samma möjligheter för att starta AB? Sen behöver ju företaget ta ett lån för att finansiera resten av köpet också.

2: Kommer mina administrativa företagskostnader (revisor etc) bli betydligt högre än nu för ett HB? Ett företag kan jag och min ekonom hantera helt utan problem, för en kostnad på ca 10k om året. Ska jag börja betala 20k extra om året för detta så börjar det ju kännas lite surt. Anledningen till att jag frågar är att jag jobbade med en man förut som har två AB och han gnällde lite om "det är så dyrt att ha aktiebolag, jag ska framöver slå ihop dem till ett". Vad som var dyrt grävde jag aldrig i.

Stort tack för infon, jäklar vad mycket kul man har i huvudet nu... Men detta är alltså enligt dig den självklara vägen att gå i mitt fall, förutsatt att allt fungerar som du tror?

Som parantes ska jag säga att jag inte har tänkt satsa på någon större vinst, eller börja bli någon "riktig" hyresvärd eller anställa personal till det här. Jag ska bara styra upp ett bra boende / tillhåll, som gärna får ge viss vinst, men detta ska vara en liten bisyssla.
Även för webbfirman så finns det inga planer på att anställa nån eller göra någon nämnvärd investering etc.
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat