Visa ett inlägg
Oläst 2008-07-18, 13:37 #4
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2006
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar

Reg.datum: Nov 2006
ConnyWesth, tack för ett mäkta bra inlägg. Nu fick jag en del att klura på! Tack du med Anders. Jag hade väntat mig att Skv. skulle jävlas om jag gav mig själv gratis hyra, så det är nog struket direkt.

Angående maxbelopp för firman sådär så har jag hört något om typ 3000 per år (jag får 4000 per år i min lägenhet), men om firman behöver mer utrymme så behöver man alltså hyra av ett annat företag? Det som det är tal om nu är en hel byggnad, så det är inget problem att se att det är ett dedikerat företagshus.

Jag har ett handelsbolag nu, men om det på något sätt kan löna sig att skaffa annan bolagsform så kan det vara görbart.

Det är lite lurigt att räkna på... Huset ska renoveras för ca 200k och om firman kan betala köpkostnaden + renovering + gräsklippare och allt vad som nu hör till så r ju det kul. Då blir det ju för mig typ halva priset.

Fast när huset framöver ska säljas så får jag ju också bara ut hälften av säljpengarna i fickan, vilket inte heller är så kul. Plus att jag lär betala marknadsmässig hyra. Förvisso åker ju de pengarna in i mitt egna bolag, varav ca 50% kommer tillbaka till mig i form av lön i slutändan ändå... Minus momsen då antar jag. Eller tänker jag fel?

Man vill ju göra det som är mest lönsamt för låt säga en 10årsperiod.

Angående bostadsbidrag, nä jag tror inte heller man kan få för hela hyreskostnaden, men jag tror att om hyran är på typ 4500 så kan man få upp till 4000 i bidrag eller nåt sånt (för pensionärer som har låg pension). Men jag reder ut det innan det är dags.

Min mor skulle ju kunna få hyra två bostäder för säg 4500, sen bor jag hos henne, i den ena. Då lär det inte vara en löneförmån? (snåla jävel, ja jag vet haha!)

Vad borde vara mest lönsamt ur mitt privata perspektiv?
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat