Visa ett inlägg
Oläst 2008-07-18, 06:12 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Inkomster du får från ditt företag ska du i normalfallet skatta som lön, dvs det är mycket oförmånligt. Om jag minns rätti hastigheten nu så kan man få max 4000 SEK per år i hyra från företaget för hyra av utrymme i privatbostad utan att skatta som lön (egen ingång måste finnas och säng får ej finnas i kontorsdelen).

Att köpa fastigheten privat gör att du inte får göra avdrag för kostnader på fastigheten i verksamheten. Ett tips är helt enkelt att starta ett dotterbolag (om du har aktiebolag) och använda fastigheten som aktiekapital (apportegendom) då blir alla drift/reparationskostnader avdragsgilla i fastighetsbolaget, du kan ven låta ditt andra företag betala en så stor del av kostnaden att hela fastighetsbolagets kostnader täcks av det.

Om du använder Aktiebolag så ska du ha ett "holdingbolag" som äger fastighetsbolaget så när du en gång i framtiden säljer fastigheten kan du helt enkelt sälja fastighetsbolaget och då är reavinsten helt skattefri i holdingbolaget. Skulle du äga fastighetsbolaget privat och sälja det så får du som fåmansbolagsdelägare skatta hela/större delen av reavinsten som lön (mycket dyrt).

Jag vet inte om bostadsbidraget an vara 100% av hyran, det brukar vara när hyran överstiger en viss gräns, så det bör du kolla med försäkringskassan vilka regler som gäller.

Reglerna kan ha ändrats sen jag kollade detta senast. har du aktiebolag eller enskild firma spelar roll oxo....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat