Visa ett inlägg
Oläst 2008-07-16, 19:57 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av klein
Citat:
Ursprungligen postat av ledstrom
Hej!

Jag har aldrig tagit kreditupplysningar på företag jag gör affärer med. Dock nu så tror jag att det vore bra och göra det. Testade bara RatSits egna tjänst och tyckte den var bra.

Vilka företag använder ni er utav? Vad kollar ni mest på? Vad bör man vara extra noga med?

Tack för svar!
Allabolag.se ger en del siffor, ring KFM om betalningsanmärkningar.

För upplysningar finns annars biz check och creditsafe.
Kreditupplysning kostar ofta lite pengar, så det beror på hur mycket pengar du kommer att riskera om det är lönsamt. Är det under 1000-lappen är det knapast värt att ta en kreditupplysning. Som kan kosta från 5,00-300,00 SEK beroende hur mycket du vill veta.

Kronofogden har inga betalningsanmärkningar, men de håller reda på om det skett ansökningar om betalningsföreläggande och omdet finns aktuellt skuldsaldo som gått till KFM.

Observera att bedömningen om en kund är seriös inte har med betalningsanmärkningar att göra, det är ett trubbigt intrument. Vissa företag kan ha många betalningsanmärkningar men ändå bli dina bästa kunder som alltid betalar i tid, tidigare skulder kan ha med konflikter och okunnighet om rutiner att göra.

Det kan liväl vara så att företag som inte har en enda fläck i registret kan vara de värsta busarna, detta enligt min egen erfarenhet. Så tillförlitligheten i registren är ganska låg, du måste göra en egen bedömning av kunden i varje enskild fall ändå.

Gör ALDRIG affärer med företag eller personer som inte vill skriva under ett avtal, det är blinkande röd flagg direkt.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat