Citat:
Originally posted by Mickee@May 29 2008, 14:19
Vad gör ni när fraktkostnaden är hög och när du ringer och frågar kunden varför paketet har kommit i retur, och denne hävdar att det inte är dom som beställt.
Vi har som rutin att vid beställningar över 5k slå en signal till kunden och få en bekräftelse innan vi skickar iväg paketet. (Vilket borde vara gjort men jag kommer inte exakt ihåg med just den här beställningen)
Just med denna beställningen är det lite konstigt, jag fick bekräftat att det var kundens adress varorna var skickade till (kunden sa i telefon ja det är min adress, men att denne inte hade beställt något). Men när jag slog på telefonnummret på hitta.se stod en annan adress på det telefonnumret men rätt namn. Sanolikheten att kunden ljuger känns överhängande. Bör jag skicka ut en faktura på frakten?
|
Skaffa dig ett verktyg för att kolla upp folk, ett tips att köpa te.x bussinesscheck.se tjänster, på sätt kolla upp, sedan skickar man bara till den adressen personen är skriven på.
Sedan skippa postförskott, har folk betalningsmärkningar , då är det förskott som gäller.. Jag gör om postförskott till fakturor, sedan anlitar jag en faktura service för ändamålet, det kostar 35:-/faktura men postförskotten 50:-, så kunden tjänar 15:- på att ta emot faktura.
Visst bizcheck är inte gratis, det kostar ca 8000:- om året, men å andra sidan kan man minimera riskerna, så är det nog intjänade pengar