Visa ett inlägg
Oläst 2008-07-13, 23:48 #14
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av wwww
Citat:
Ursprungligen postat av kullervo
Edit: Ångrade mig.
Vet inte varför du tog bort din kommentar, men det som efterfrågades i tråden var:

"Eller måste jag fakturera ut timmarna... skatta och sen stoppa in dom som en insättning av kapital...... Hur gör man och vad vore enklaste lösningen?"

Det jag svarade var det jag anser vara den absolut vanligast förekommande metoden (dvs så man oftast "gör"). Jag har sett den användas otaliga gånger. Ingen gång jag känner till har det lett till skatteproblem.

Om det kan kallas skattefusk är nog väldigt tveksamt; möjligen gråzon. Beror nog på vilka avtalsparter man blandar in i transaktionen och hur den utformas i detalj.
Att byta arbete mot annan förmån är ALLTID skattepliktigt, om man ska följa lagen.

Det är en annan sak om man redovisar det eller inte, men det är en annan historia.

Man ska även betänka att köparen alltid måste betala minst kvotvärdet (f.d. nominella värdet) på aktierna, bolaget får nämligen inte utfärda aktier med lägre kurs än så. Så en del kontanter måste ändå betalas in till bolaget. Det går alltså inte attfå aktier helt "gratis" från bolaget vid en nyemmission.

Däremot kan ju andra delägare sälja aktier till underpris, för att få med en strategiskt viktig ägare.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat