Om man ser i det första du skrev så snackar du shared hosting, det vi snackar om nu är IP för vps/colo/dedikerde servrar där kunderna får sköta allt sådant själv.
Att RIPE kan vara jobbiga är ju sant, men det gäller normalt endast vid större nät vid /24 eller större. Och normalt har du ett större nät du redan tar mindre IP från vid VPS eller liknande tjänster där kunderna endast behöver enstaka IP.
Har en /21 och en hög /24

r och /23, den gången jag behöver mer så blir det en /18 /19.
Om du inte är trusted så kommer du ha massa filter på dig, dock att dom vill ha betalt för ändra filter har jag inte haft problem med.
Jag brukar max endast dra ett msg på IRC till dom olika ISP så fixas det eller så skickar jag ett mail till NOC eller liknande så fixas det.
Kör man CPU baserade routrar så är det bara stoppa i mer minne, om man nu verkligen vill trycka in hela tabellerna.
Har börjat bli värre för oss ISP som kör större cisco som 6500/7600. Har dock inget problem med minne i dom utan tcam blir fullt.
Dock behöva byta med jämna mellan rum håller jag inte med, är just nu sista tiden alla ISP fått byta pga tabellen växt så mycket. Annars har man klarat sig alla år som funnits typ.
Nya "XL" sup/rsp har stöd för 1miljon ipv4 prefix och 500k ipv6, tror inte vi kommer komma upp 1miljon ipv4 prefix så man behöver byta ut dom av den anledningen någon mer gång.
Så har blivit 1 byte för alla ISP på alla år nu max pga tabellen växt så mycket, och det är inte så mycket.
Men självklart kommer det skilja i kostnad beroende på vilken kompetens och struktur man har samt beroende på storlek på nätet man har.
Men nu är det ju inte så att det är alla mindre leverantörer som tar betalt utan även dom större som har stora space och AW.
Så kan vara att jämföra päron och äpplen mellan större och mindre leverantörer.
Men månadsavgift per IP och inte per IP space är lika illa om man är stor eller liten leverantör.