Visa ett inlägg
Oläst 2008-07-13, 20:00 #134
lazats avatar
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 537
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lazats avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 537
Följande avgifter borde man kunna räkna på när en kund vill ha fler ip nummer.

Konfigurering av brandväggar, apache, dns servrar , rev dns, lägga till i operativsystemet, dokumentations system, bandbredds räkning. Många system för hantering av kunder behöver manuell handpåläggning för att sätta upp extra ipnummer enligt ovan.

RIPE kan vara omständiga när man väl behöver fler ip nummer. De frågasätter allt, speciellt om man inte är LIR. Vi t ex har PI space som vi routar och 4 st /24 nät. om vi behöver fler nät så kommer de genast att börja frågasätta varför vi ska ha dessa. Det tar en massa tid att fixa upp dessa och få alla operatörer att routa nya nät. Vi kan t ex inte bara publicera ett nytt nät från ripe. Det kommer att filtreras bort i alla routrar. Vi har 3 operatörer Tele2, dgc, Telenor. För att få dessa att ta bort spärrarna så tar det tid samt att det inte är grartis.

Att hålla flera nät fyller också BGP routrarna, detta gör att uppgraderingar av dessa behöver göras med jämna mellanrum.

En annan aspekt är att genom att ta betalt så tänker sig kunden för innan han skaffar fler ipnummer vilket gör att behovet av ipnummer inte ökar lika fort som annars. Hur skulle det ha sett ut om alla domäner använde eget ipnummer t ex?

Jag tycker att det är berättigat att ta betalt en månadsavgift för kunder som behöver fler ipnummer, sedan om man vet att kunden verkligen behöver fler ip så kan man ju göra ett specaldeal...
lazat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat