Citat:
Originally posted by Obbe@Jul 12 2008, 22:59
Hur ser skyddet ut?
Med åskskydd och överspänningsskyddet?
Kan vara ett överspänningsskydd som börjar bli matt, om du har nåt vill säga.
|
Normalt så har man några faser in beror lite på hur mycket el man har, sedan kopplar man dom till en eller flera centrala UPS. Normalt 10-100kVA st beroende på lite.
Sedan extra säkringar ut från UPS vidare till dom olika rack.
I den uppsättninen så krävs det mycket för att lyckas få avbrott om man då inte överlastar UPS. Ska vara riktigt extrema fall själva UPS lyckas dö, typ att åskan slår direkt in i kabeln utanför och dålig jordning.
Hur glesys har vet jag inte, då dom säljer UPS som extra tjänst så har dom säkert mindre små ups som sitter i olika rack och inte en helt byggs anläggning med reservkraft på allt.
Dock funderar jag på hur rack utan reservkraft klarar sig bättre än dom med UPS, går inte riktigt ihop.
Mindre APC UPS har jag aldrig haft problem med, dock powerware kan vara onda. Vet en som hade en sådan som lyckades börja brinna helt random och fin svart rök från den. Samt även andra som haft problem med dom.
Fast att ha flera mindre UPS brukar inte vara bra då när det blir elpoffar så blir det rätt hög belastning när alla små ups börjar dra från faserna.
Skulle nog försöka mäta belastningen hur den ser ut eller så, samt en "trasig" ups skulle säkert lyckas överbelasta säkringar.
Har svårt att tro att en server skulle lyckas döda allt, visst risken finns ju alltid att en psu skulle kortsluta säkring den sitter på.
Om man har avancerad brandskydd/släktningsystem så brukar även dom sensorer reagera på att ett psu lyckas poffa/dö så pass känslig är dom. Så sådant kan vara intressant och kolla på om det har reagerat på något samma tid som elen dog.