Citat:
Ursprungligen postat av Johan H
Citat:
Originally posted by -WebboT@Jul 12 2008, 17:31
Citat:
Ursprungligen postat av Johan H
Komiskt att se median i USA klaga över priserna, ett land där bensinpriset
inte kommit till europeiska nivåer än. USA som är kapitalismen själv,
bör förstå att priset på oljan inte är mer än rimlig och rätt.
|
Du har inte reflekterat över att USA är lite större än t.ex. Sverige? Vad tro du att en lastbilstransport från New York till Los Angeles kostar i bränsle?
c:a 500 mil x 3 liter x 6.50 kr = 9750 kr
Försök hitta en lastbilstransport i Sverige som kostar i närheten av det.
|
Herregud, 10 tusen kronor för dom 500 milen. Jag hoppas verkligen att oljan stiger upp flera gånger om så priset ökar till enorma nivåer så dom börjar titta på alternativ. T.ex. TÅGTRANSPORT.
|
Det finns väl inget annat land som har så mycket tågtransport som USA?
Jag bor bara en bit ifrå USA's näst största tåghub met 160, 2 kilometer långa tåg per dygn.
Om du tror att det är så lätt att ställa om från olja till andra alternativ i ett så stort land som USA, så borde du tala om hur det ska gå till. Du skulle bli en rik man om du kom upp med lösningen.
Du förstår tydligen inte att all världens ekonomier skulle raseras totalt om oljepriset flerfaldigades som du vill.
Folk skulle inte ha råd med, mat, värme, transporter, plast (titta dig omkring och se hur mycket saker som är tillverkade av petroliumprodukter). Jag vågar påstå att i princip ALLT påverkas när oljepriset höjs. Total kollaps skulle det bli. Är det det du vill?