 |
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
|
Patrik, nu svamlar du igen och mer än hälften är obegripligt så här på morgonen.
Ang. Telia. De ändrar hos RIPE och routar till ens egen router (som de hanterar). Där tar man över själv. Har man dessutom egen DNS-server så måste man se till att den/de fungerar och mår bra. Som kund är du ansvarig att se till att alla IP som används har rDNS och att maskinerna är rätt konfigurerade (hostnamn) osv, läs avtalet med Telia. Det lär ju inte ha ändrats så mycket på sista åren antar jag.
EDIT: Dessutom måste man skicka in en redovisning av sitt IP-adressbehov till Telia varje år.
Sånt tar tid och kostar pengar och kräver kunskap. Nog f-n motiverar det en schablonkostnad och vill man inte hålla på och pilla med ipadresser i onödan så tar man en högre kostnad.
Att du inte vill ta betalt är upp till dig men hoppa inte på andra för att de tar en avgift, det är upp till kunden att välja leverantör. Är kunden missnöjd så går det ju bra att klaga och/eller flytta.
|