Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
Nej du sköter inte administrationen själv över dom IP du får från Telia, är precis samma sak hos dom.
Sedan att det inte fungerar bra internt hos ett företag tycker jag är deras problem att lösa och inte belsta kunderna för. Och det påverkar inte bara kostnaden för IP isåfall utan alla tjänster företaget erbjuder.
En vanlig kundsupport ska inte sitta arbeta med saker dom inte kan.
|
Jo man sköter det själv, man pratar dock med Telia och inte RIPE men det har med typen av nät att göra (vilket du vet och kan detaljerna i bättre än mig). Been there, done that så kom inte och säg annat.
Skulle det vara ett exempel på att det INTE fungerar? Kom in i matchen, det är så man får det att fungera. Pojkrumsvarianter fungerar inte i stora miljöer, du har ju t.ex. ett extremt personberoende i ditt företag och därmed en extremt stor säkerhetsrisk: dig själv. Försök att bli ISO-certifierad som du har det nu, det går inte.
Nej ingen ska arbeta med saker de inte kan. Vilka tar emot beställningar/supportärenden? Kundsupporten och säljare. Vilka utför jobbet? Just det ja, då blev det fler personer inblandade och sånt kostar pengar, försök att förstå det för en gångs skull utan att komma dragande med inte fungerar bra internt som är ett bevis på att du inte förstår arbetsflöden och kostnader.
|
På vilket sätt skulle man sköta det själv mot andra? Du skickar in en ansökan till Telia som sköter allt mot RIPE.
Inte precis att du får login till alla telias system/routrar där du själv införa IP serien.
Inte precis så att du får ett IP space som inte Telia själva måste dokumentera eller införa i sina routrar eller övriga system.
Så skulle inte säga att det är någon skildnad på den biten.
Att kostnaderna ökar vid mer anställda är väl alltid självklart, men du anställer ju inte massa anställda förens du har mer kunder och då öker även omsättning/vinst.
Handlar ju hitta rätt balans.
Hur bra det funkar internt eller inte är ju alltid ledniningen som har ansvaret för, det finns en hel hög som inte tar betalt för IP eller endast tar en ansökningsavgift.
Men är lite typiskt större företag att endast flytta runt ett ärende 30 varv tills det kommer tillbaka till första personer igen.
Men inget i tråden handlade om att det inte fanns utgifter utan mer att dom tog betalt för IP som en tjänst mer för att göra vinst inte för in administrativa avgifter.
Man ser ju lätt skildnaden mot dom som inte tar betalt eller dom som endast tar en administrativ kostnad eller betalt per IP i månadkostnad.
Även syns ju så väl dom som brukar vara dyra, dom brukar även vara dyra på extra tjänster samt även dyra per IP i månadkostnad.