Citat:
Originally posted by festiz@Sep 14 2004, 20:57
Jag börjar bli lite trött på folk som startar trådar om vad deras nyköpta domän kan vara värd trots att den inte har någon trafik.
"Men namnet är ju snarlikt företag x."
Jag har ett litet förslag, för att öka på seriositeten som faktiskt är wn's viktigaster profilering, så kan man kanske bli lite hårdare mot sådana (i mitt eget tycke) nonsens-trådar där man frågar vad en okänd,oanvänd,otrafikerad domän kan vara värd, det är alltid upp till vad en eventuell köpare är villig att betala, ju fler villiga köpare, desto mer går priset upp, mycket enkelt i en marknadsekonomi.
|
mycket sant, men även en "hyfsad" domän kan värderas utifrån de intäkter som genereras vid domänparkering. Med hjälp av den statistik ägaren får tillgång till vid parkering går det att genom t.ex. nuvärdesmodeller göra seriösa värderingar. Detta förutsätter självfallet att domänen har parkerats ett tag så att man har tilgång till tillförlitlig statistik.
För riktigt bra domännamn (enbart namn, ej utvecklade sidor) är denna form av värdering (dvs. diskontering av framtida intäkter) den enda som går att försvara företagsekonomiskt.